Resplanen

God natt finaste ni!

Vi kom tillbaka till hotellet senare än väntat. Tåget som vi skulle ta från Monaco till Nice blev försenad. Det tar endast 15 (direkttåg) eller 23 minuter med tåg till Monaco från Nice, vi kan åka dit när vi vill äta lunch, middag eller liknande om vi känner för det. Vi har valt att bo i Nice eftersom staden ligger i mitten av alla ställen som vi har tänkt besöka, närmast till flygplatsen och utbudet till matbutiker ifall det skulle krisa med barnsaker som blöjor eller barnmat såklart. Vi vill inte hålla på att checka in – checka ut – checka in – checka ut på olika ställen med bebisen heller. Bäst att vi gör oss ”hemma” på ett ställe där vi kan förvara och organisera våra saker. Haha, inte kul att släpa fram och tillbaka med all den här extrema packningen känner jag.

Zelda älskar att bita mig så fort hon får chansen. Jag borde kanske varna alla som vill klappa Zelda att hon bits.

Vi kommer att göra dagsutflykter till olika ställen varje dag. Från morgon till kväll, vi tar en stad i taget så att vi hinner utforska lite.

Imorgon ska vi åka till Grasse, där parfymeriet ligger. Det kommer att bli en rolig jobbdag för mig imorgon. Ni kanske kommer ihåg att jag ska kombinera ihop dofterna till Hello Kitty parfymen? GAH SÅ SPÄNNANDE! Efter Grasse ska vi till Cannes. Efter Cannes ska vi åka båt från Nice tidig på morgonen. Vi ska cruisa längst efter rivieran till St. Tropez. Sista dagen ska vi utforska Nice ordentligt!

Åh, jag känner mig så glad att vi är här. Vår första familjeresa till utlandet med lilla Zelda. Vill tacka er så mycket för alla fina hälsningar och önskningar om en lycka resa. Ni är bara för rar! Alltså, förstår ni att det är Zeldas första utlandsresa? Haha, jag tror inte att Zelda bryr sig eller kommer att komma ihåg den här resan direkt. Men den här känslan att vi är här alla tre och alla Zeldas ”första gång” är ju så stort för mig. Ännu roligare att Zelda har varit så duktig och snäll. Om vi kan vara säkra på att hon alltid uppför sig såhär kommer vi att vilja resa med henne hela tiden ju, haha. Vilken resvan liten bebis hon kommer att bli!

Jag har tagit en massa härliga bilder från Monte Carlo idag. Ska visa bilderna för er imorgon. Nu ska jag sniffa på Zelda och somna här bredvid henne. Är suuuuupertrött. 😀

Ses imorgon älskade ni!

8 kommentarer

1. Suss gott ❤

1. <3 <3 <3

2. Jag kom att tänka på dig Foki när jag såg den här 😀

1. Den var faktiskt rolig! Tack för delningen! 😀 <3

3. Viktoria

Om jag någonsin åker till Frankrike hade helt klart Disneyland varit det första ställe jag besökte då jag väldigt gärna vill till någon Disneypark haha.

1. Åh, det ska vi göra med Zelda sen så fort hon har åldern inne! <3

4. FRANSKA RIVIERAN – MEMORIES
    Vilket härligt programupplägg ni har.
    Aha, så ni bor i Nice, jag det är ju det smartaste.
    Har faktiskt varit i Grasse på parfymfabriken på en utflykt med passagerarna, när jag arbetade på kryssningsbåt för flera år sedan.

Jag gick på båten i Pireus, Athens hamnstad i november.
    Så hade vi en 18 dagars kryssning till USA. Genom Medelhavet med stopp på olika platser, så Nordafrika och sedan 7 dgr till havs innan vi nådde Barbados.

Efter det till Fort Lauderdale i Florida, där båten låg över natt och vi fick tid att åka iväg och shoppa lite på någon stor shoppingmall. Under stoppet i Florida kom ett företag ombord och dekorerade hela båten inför Jul. Så fina dekorationer. Amerikanerna är ju riktigt bra när det kommer till Christmas decorations. Och de flesta villor man såg i Florida var prydda med ljusslingor både längs husen och i trädgårdarna. Mysigt.

Sedan kryssade vi runt i Karibien och Sydamerika i ca 4 månader, innan vi återvände med båten till Europa. Jag klev av båten igen i Pireus, och fortsatte mitt sommarjobb på Heraklions flygplats på Kreta.

Så höll jag på i några år. Kryssningsbåtsjobb på vintrarna och Kretas flygplats på somrarna. Härliga och omväxlande tider……

På franska Rivieran brukade vi lägga till i hamnen i Villefranche Sur Mer och ligga där över natt. Därifrån var det nära både till Monte Carlo och till Nice.
    Ägarfamiljen till rederiet, hade villa nära Villefranche Sur Mer och brukade ordna party ombord på båten när vi låg i hamnen, för sina privata vänner. Då kom ägarna till båten i sin ljusblå Rolls Royce med privatchaufför.

GRASSE parfymfabriken, vill minnas att den låg på vänstersidan av vägen, en bit upp i bergen. Härliga dofter där inne och en massa olika behållare med what to be fragrances.

MEMORIES…….
    Gillar att samla på minnen. Allt kan man förlora, men så länge hjärnan hänger med, har man ändå en massa roliga och intressanta minnen att tänka tillbaka på…….