Spola tillbaka tiden till början av graviditeten

Det dök upp lite frågor, hur jag bl.a. berättade för min familj om den glada nyheten, hur jag kände när jag fick reda på att jag var gravid o.s.v. Jag vet att det kanske är många frågor och funderingar nu. Men jag kommer att berätta allt för er lite eftersom. Jag har ju helt utelämnat första tiden av graviditeten här i bloggen, det är klart att det blir lite frågor nu i efterhand. Är jätteglad för alla frågor som ni har ställt!

På tal om frågor så har jag själv haft sååååå många frågor och funderingar kring min graviditet, men har liksom inte kunnat söka råd hos er läsare, mina vänner eller käraste som redan har fått barn under första tiden. Mycket har jag fått känna av själv och frågat barnmorskan såklart som förmodligen är jätteless på mig vid det här laget nu.

Google kan vara lite läskig ibland men jag låg ändå om nätterna och googlade typ om allt. Gör det fortfarande, haha. ”Kan man ligga på mage när man är gravid?”, ”Kan man äta papaya när man är gravid?”, ”Hur länge ska man amma barnet?”, ”Kan man äta chili när man är gravid?” och miljoner frågor till min bästa vän Google. Varje gång som jag ska beställa något på restaurangen googlade jag också först om de ingredienserna i maten är ok för barnet eller inte. Haha, jag vet att det kan gå i överdrift ibland men jag är så himla rädd om barnet och nojig för allt. Det är ju mitt första barn! Jag vet ju ingenting…

Nu när jag äntligen har kommit ut med graviditeten, kan jag nå ut till andra mammor som jag känner och när jag ställde frågan till er häromdan om illamåendet under graviditet har jag kommit på att bloggen är den bästa plattformen för mig att byta tankar med er, speciellt ni mammor! Jag är så himla tacksam för det och är glad att ni är så snälla som delar med er av era upplevelser och erfarenheter. Jag älskade min blogg jättemycket förut men jag älskar den ännu mer nu. Jag känner mig mycket lugnare när jag får läsa hur ni har upplevt det, vi är alla olika men vi är inte ensamma liksom. Lyllo er som slapp illamåendet dock. Haha är så avis! Men vad skulle jag göra utan er egentligen?

Nu tänker jag bara dela med mig lite av min gravidupplevelse. Många av er kanske tycker att det här är tråkigt att läsa, men jag vill skriva ner allt som en påminnelse för mig själv vad jag har gått genom. Det här är liksom nytt för mig och jag är så fascinerad över vad graviditeten gör med min kropp trots att det är jobbigt så är det värt varenda sekund. Det glada tar över alla energilösa och jobbiga dagar. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara den här lyckan.

ILLAMÅENDET
Mitt morgon-, dag- och natt-illamående har gått ner lite om man jämför med hur jag mådde tidigare, men jag mår fortfarande dåligt på dagarna. Jag kan inte ens få bra sömn för att jag alltid vaknar mitt i natten och får sömnen avbruten p.g.a. illamåendet eller toalettbesök.

Något som funkade bra mot mitt illamående var att jag åt frukter hela tiden, det minkar illamåendet lite. Jag brukar ibland pressa limejuice direkt i munnen när jag mår som mest illa. Jag upptäckte även att läsk hjälpte mot illamåendet för mig MEN undvik coca cola och 95% av alla läsker som finns där ute eftersom de innehåller koffein och otroligt mycket socker som man måste vara försiktig med. Jag drack hallonsoda när det verkligen var kris, den hade inte någon koffein i (som jag kunde läsa på innehållet i alla fall). Men ibland har man inte fruktbitar eller lime i fickan liksom.

Nu ska jag testa ett sånt armband som hjälper mot illamående som någon av er tipsade om! 

ENERGI
När jag fick så dålig sömn på nätterna p.g.a. illamående och ständig kissnödighet blir jag såklart trött på dagarna. Som jag har förstått jobbar kroppen jättemycket just nu när den håller på att bakar en bebis. Därför blir jag extremt trött och hängig. Jag behöver ofta ta en powernap mitt på dagarna för att klara av resten av jobbdagen t.ex. Vissa dagar går det inte att göra något alls när det blir kombination av extremt illamående och trötthet.

När jag är pigg passar jag alltid på att röra på mig, gå på promenader och liknande. Vara effektiv med mitt jobb och få ut så mycket som möjligt av dagen.

CRAVINGS OCH KOST
Haft jättekonstiga cravings till och från samt enormt sug efter sushi/sashimi, något som man inte borde äta eller bör vara försiktig med när man är gravid. Det var sååååå frustrerande! Men vi har fått råd av barnmorskan att man kan frysa in laxen först innan man äter den och det viktigaste av allt att man måste veta var fisken kommer ifrån så att den inte innehåller en massa andra gifter. I Japan äter de ju sushi och det har gått bra för dem tänker jag? Jag har ätit sashimi lax två gånger nu under graviditeten i liten kvantitet, men äter aldrig på restauranger eller köper färdig sushi i matbutiker.
En annan cravings som jag har haft innan jag visste att jag var gravid fram tills nu är Kimchi. Jag kan äta kimchi men den var inte någon favorit direkt men helt plötsligt blev den till min favorit snacks nu, haha.

Jag är jättenoga med min kost och ser alltid till att den innehåller tillräckligt med folsyra och andra vitaminer som är bra för barnet, dock är vitamin A dåligt för bebisen och man ska inte äta för mycket av den läste jag. Men jag tillåter även mig själv att äta lite onyttigt ibland när jag vill mata själen. Men det viktigaste av allt är att jag får en bra balans med bra kost och motion. Jag älskar känslan när jag känner mig fräsch och stark i kroppen. Och jag får verkligen inte lata mig eller fuska när det kommer till sådana här saker.

Från att vara ett sockermonster försöker jag konsumera så lite socker som möjligt.

SMÄRTA
Förutom de ömma brösten som är normalt så har jag ont i svanken varje kväll från v.7-8 fram tills nu. Tyckte att det var konstigt först då jag inte hade så stor mage när smärtan började. Hur kan jag har en sån smärta redan tänkte jag?! Men kroppen håller tydligen på att förbereda sig, mina höfter kommer att bli bredare och anpassa sig efter bebisen. Hur coolt är inte det?!

HUMÖRSVÄNGNINGAR
Mina humörsvängningar är oftast i tårar. Jag är jättesentimental, gråter för det minsta lilla grej. Har lätt att bli ledsen men också lika lätt att bli glad. Jag kan börja gråta när jag ser en hemlös katt eller läser romantiska dikter på internet. Har inte haft arga stunder men tårarna rinner som bara den. När Tinger var här sist pratade jag om mamma, det var ingenting som jag skulle vara ledsen för egentligen men jag kom på mitt i meningen att mamma har jobbat hårt för oss under hela hennes liv och jag bölade från ingenstans, hahahaha.

ANDRA GRAVIDSYMPTOM
– Mitt luktsinne har ökat till 1000%, något som jag tyckte luktade gott tidigare luktade illa nu. Samma med maten, den både smakar och luktar så mycket mer också.

– Personlighetsförändring är något som händer nu också när jag är gravid. Jag vill hålla lägenheten ren, jag är mer ordentlig och jag är överdrivet noga numera. Jag började gråta sist när jag tyckte att lägenheten var stökig. JAG KÄNNER INTE IGEN MIG SJÄLV!

– Jag fick blödningar varje dag fram till vecka 9 också. Kan ni tänka er hur orolig jag var första tiden? Men tack och lov är allting ok ändå!

Hur var det för er? Var det något som ni tyckte var roligt eller märkligt under graviditeten? 

23 kommentarer

  1. Väldigt intressant läsning 🙂
    Jag är i vecka 9 med mitt andra barn nu, jag har en tvååring här hemma också. Känner igen mig med oron, fick en ganska kraftig blödning och fick panik för ett par veckor sedan men bebis i magen mår tack och lov bra. Inget illamående dock, vilket inte heller är så kul för då oroar mig sig ännu mer att något ska vara fel.
    Kram

  2. Färsk odlad lax kan gravida äta:) sushiyama har mammasushi som är helt säker att äta som gravid 🙂 du kan läsa mer här http://norskfisk.se/mammasushi så kan du äta det hur mycket du vill hehe:p grattis till graviditeten <3

  3. Milla-chan

    Man behöver inte överdriva. Vet att det är ditt första barn, men slappna av lite. Koffein kan man visst dricka. Max 3 koppar kaffe per dag, alltså går cola bra. Orolig för sushi, ta vego isf. Ät som vanligt säger jag. Är bara några saker du behöver tänka på, som ex: koffein, ostar, rött kött osv. Socker är ingen fara heller. Mest i slutet av graviditeten man ska ta det lugn. Bästa är att bara slappna av.

  4. Angående vad man inte kan äta och vad man bör äta mer av under graviditeten tipsar jag om kika på Livsmedelsverkets sida om/för gravida. Supertips! Jag tycker dock det är viktigt att understryka att man inte BEHÖVER dricka massa mjölk eller äta massa fisk om man som illamående inte klarar av det, och man FÅR unna sig också. De allra allra flesta bebisar föds friska och krya. Under min förra graviditet fick jag inte ens i mig mina folsyravitaminer som jag skulle, men det gick som tur var bra ändå. Och jag levde på pommes och plommon de fyra första månaderna 😄

  5. Japp gravid hormonerna e i gång hör jag. Alla graviditeter e olika för samma person. För det mesta går illamåendet över efter ett tag. Men illamående å trötthet e vanligt vid järnbrist så håll koll på depåerna. Vad det gäller värk och smärta i rygg å bäcken så händer det att man får bäckensmärta (kallades tidigare foglossning). Då kan man få hjälp av en fysioterapeut som kan hjälpa till med övningar å bäckenbälte.

    Vad det gäller cravings så finns det kvinnor som käkat murbruk (ja du läste rätt) Ingen bra kost kan man säga :p Rå fisk ska man undvika pga listeria.

    Jag själv har inga egna barn men massor med busiga syskonbarn så jag har fått massor av kunskap genom mina systrar.

    Men må så bra du kan <3

  6. Ingefära och B12 vitaminer mot illamående. Sååå bra 👍🏻 Fungerat alla mina tre graviditeter. 🙂

  7. Jag ser att du haft funderingar på kring hur länge man ”ska” amma barnet. Och svaret på det är egentligen superenkelt – så länge du och barnet vill!

    Något som dock är bra är att läsa på om hur det funkar innan bebisen kommit – då man lätt tror att det bara ska fungera. Amning är något både mamma och bebis lär sig, tillsammans.
    En bok jag vet rekommenderas är ”Amning i vardagen” av Marit Olanders, den ska vara jättebra! Finns på bibblan!

    Mer lättillgängligt är dessa länkar, väl värt att läsa!
    http://www.babybaby.se/2015/01/det-hade-jag-velat-veta-om-amning/

    https://juliasbullar.vimedbarn.se/29-saker-jag-onskar-jag-visste-om-amning-innan-jag-fick-barn/

    https://sagogrynet.wordpress.com/2011/11/11/kara-pappamammanarmast-anhorig/

    http://amningshjalpen.se/amningsfakta

    och AMNINGSHJÄLPEN, lägg det på minnet så finns räddning för allt. Det är fantastiska människor som själva ammat som helt ideelt finns och ger korrekta råd och tips kring amning. Man kan kontakta dem på facebook:
    – Amningshjälpens slutna grupp
    – Hjälpmammor svarar – amningshjälpens rådgivningsgrupp

    Eller så kan man kontakta dem mer privat och anonymt här:
    http://amningshjalpen.se/amningsradgivning

    Nu blev detta en superlång kommentar, men sedan vi fick barn försnart 21 månader sedan har jag kommit att bli väldigt intresserad av amning och hur det fungerar och hur kulturen kring det ser ut (det är t ex biologiskt normalt för ett barn att amma i 2-7 år, men vår kultur börjar tycka barnen är stora redan vid 6 månader. Vill man amma längre eller kortare ska man göra det – ingen kultur eller normer ska bestämma det, bara man själv).

    Jag önskar dig lycka till på bebisresan, det är verkligen en fantastisk grej!!

  8. Jag har 5 barn mellan 4 och 26 år 🙂 Jag älskar te och dricker väldigt mycket te men när jag är gravid så klarar jag inte av det! Lukten får mig att må illa!
    Vill tipsa om bärsjalar, eller ergonomiska selar, istället för babybjörn, så mycket skönare. En trikåsjal från början är bara som att ha en tight tröja på sig, så himla mysigt!

  9. Jag tycker det är jättekul att få läsa om din/er graviditet Foki, och INGA frågor är för dumma eller jobbiga. Klart man är orolig, i synnerhet när det är första barnet. 😊

    När jag blev gravid var jag ganska förberedd på att kroppen förändras och du kanske får ont, blir trött och grinig, illamående med mera. Men inget hände! Jag kände mig som vanligt (lite tröttare vissa dagar) och hade alltid som mål att röra på mig varje dag. Vissa dagar cyklade jag 1 mil och gick 1 mil. Vissa dagar gick jag bara. Sedan byggde vi ut huset så jag fokuserade mycket på det, spacklade och målade som en galning! Jag säger inte att det är så för alla men för min del tror jag motionen hjälpte, och inför förlossningen var jag stark, det gick snabbt utan komplikationer och barnmorskorna var helt fantastiska. Efter två veckor kände jag mig som vanligt igen. Jag förstår att alla har långt ifrån lika lätt graviditet och känner mig nästan dum när jag skriver om min, men det är så viktigt att få ge olika bilder av graviditeter, för alla är ju så olika 😊 Samma sak med förlossningen – man hör mycket dåligt men min var verkligen så bra den kunde bli och personalen var fantastisk!

  10. Ingen fara med lite koffein! Bara det inte överstiger en mängd motsvarande 3-4 koppar kaffe.

  11. Min graviditet va så himla annorlunda mot alla andras. Jag vet, alla graviditeter är olika! Jag hade aldrig illamående, men jag kräktes varje morgon från v8-11. Det första jag gjorde på morgonen när jag gick upp var att kräkas, där efter gick jag och åt frukost som ingenting. Jag hade också ont i svanken, från v.12-14. För mig hjälpte promenader. Min hud var som finast när jag va gravid, hade inte en finne eller pormask under hela graviditeten, den va jämn och strålande att jag aldrig behövde bära smink. När det kom till maten hade jag inte en enda craving, jag vet inte om det var för att jag letade efter en craving, just för att jag visste ”att man skulle ha en”, men nee.. ingenting. Men maten var jag petnoga med, åt ex inte skinka, endast ost på mackan med gurka eller paprika. Drack inte svart tea, pga av koffein, där emot drack jag nog coca cola, men de va nog inga större mängder, jag åt inte fik, inte blandfärs, absolut inget som innehöll A vitamin, så som lever, jag stekte köttbitarna så hårt för att dom inte skulle va råa, jag åt iprincip inget kallskuret, då vi åt julbord när jag var gravid, kaffe drack jag någon kopp ibland. Jag va alltid glad, jag hade inte en enda dålig dag under hela graviditeten, jag va glad varje dag! Jag jobbade även fram till v 38, å jag jobbar som förskollärare, så jag har ett lite slitsamt arbete, men de fick mig att känna, att sista tiden gick fort. Många vill ju vara hemma sista veckorna för att förbereda, men jag hade redan förberett allt materiellt sen långt innan, så för mig va de skönt att arbeta nästan hela graviditeten ut. Jag va hemma en vecka, sen kom lilleman ❤ förlossningen va heller inga problem, vaknade upp vid 01.30 på natten av att det small till i magen, som om någon stack håll på en ballong, ut forsade de vatten, jag trodde inte att de skulle vara så mycke vatten, men jisses, hela sängen!! ”Vattnade” igenom två par byxor innan vi ens kom till bilen, hela sätet va fullt av vatten när vi kom till BB, de va vatten överallt, haha! Värkana satt i gång, som kraftig mensvärk, 08.00 försvann värkarna och kroppen började skruva på sig (kändes det som) och helt plötsligt började jag känna mig bajsnösig från fel hål, haha! De tryckte på som sjutton, de gick knappt att hålla emot, de gjorde inte ont för fem öre, men de va rätt häftigt, när lilleman tryckte på, så blev de automatiskt att man skrek i för att de tryckte sådant, de va inte sånt smärt-skrik utan mer ”jag-är-på-gymmet-och-tar-i-skrik”, haha lite svårt att förklara! Men iaf 08.49 låg lillemannen på bröstet. Men jaa, förlossningen va häftig, synd bara att alla inte kan få uppleva bra förlossningar!

  12. Hej och grattis till graviditeten 😊 jag brukar aldrig kommentera men skulle bara vilja tipsa om denna länk när det kommer till omvårdnad av katten https://www.alltforforaldrar.se/artikel/rensa-kattl%C3%A5dan-n%C3%A4r-du-%C3%A4r-gravid-%E2%80%93-t%C3%A4nk-p%C3%A5-det-h%C3%A4r Det är såklart superbra att vara påläst om vad man bör och inte bör göra och äta som gravid ,jag var själv petnoga med det när jag väntade första barnet men släppte lite på det med andra . Höll mig givetvis borta från direkt skadliga livsmedel men unnade mig den där koppen kaffe på.morgonen. Allmänt vett tyckte barnmorskan jag skulle köra på men med livsmedelsverkets information som nyttig riktlinje💕

  13. Hej från en tvåbarnsmamma som efter några år kom på att jag undrar hur Foki har det nuförtiden 😄. Spännande att läsa hur ditt liv ter sig idag 😊.

    Mina två graviditeter var helt olika varandra. Första var en dröm och andra var en mardröm. Cravingsen var dock desamma på båda: skivad rå gul lök som jag doppade i ketchup 😄. Sååå gott!

    Men personen Johanna förändrades helt klart båda gångerna också. Det är lite otäckt att inte känna igen sig själv men hormoner gör väldigt mycket med kroppen.

    Ta hand om dig och det lilla livet i magen 😊.

  14. Kul läsning haha och jag har nog ingen talan här då jag inte varit gravid ännu men jag tror nog ett barn klarar mer än du tror. Många lever på snabbmat hela graviditeten pga cravings. Det är även viktigt att veta sen, när barnet kommit, dom är självklart sköra men de klarar mycket mer än vad man tror 😊
    Det bästa för dig är nog att lugna ner dig 😅 annars kommer den här graviditeten eat you a live

  15. När jag va gravid informerades inget om att man inte skulle äta si eller så.. tycker jag inte är så himla gammal men kanske är de då. haha. (barnen är tonåringar). de jag minns är väl koffein, men jag drack cola iaf, Var en av mina cravings. Barnen mina mår bra.. 😉
    En bekant till mig åt murbruk…..! på riktigt.
    Åksjuketabletter fick jag utskrivet mot illamåendet, fungerade ganska bra.
    Grattis till bebisen! <3

  16. Bra att du försöker trappa ner på sockret 🙂

  17. Är glad att du väljer testa armbandet , funkar bra för mig som inte ens kan åka buss utan att må illa och som är emot att ta tabletter för allt och ingenting! Tänkte tipsa dig att börja redan smörja in magen för att motverka bristningarna , jag önskar att någon hade tipsat mig om det… ! Finns bra oljor och det är redan nu du måste börja!

  18. ….och smörja även brösten med samma olja glömde jag säga för att man kan också få bristningar på dom! Lycka till!

  19. Vill tillägga en sak, och vill inte låta dryg mot kommentaren ovan, men det finns inga bevis på att någon kräm mot bristningar skulle hjälpa. 😔

  20. såg tipset i komentarerna att smörja mage och bröst med olja för att slippa bristningar, vad jag fått höra från barnmorska och flera andra ställen är det inte nått som ska hjälpa mer än att det kan kännas behagligt, men inte motverka bristningar. jag smörjde 1-2gångar dagligen från tidigt och fick gott om bristningar ändå 🙂 men finns mycket som folk tror funkar men som inte finns några belägg för att de stämmer 🙂 men kanske funkade för vissa, vem vet för de kan ju inte säga hur det varit om de inte smörjt 🙂

    det är som jag som tror på är att minst de sista graviditets veckorna smörja där nere och tänja bakre delen med tummen för att mjuka upp inför förlossningen (det med tummen sa min barnmorska när jag sa att jag trodde på att smörja med olja där). Och både jag och min kompis som var noga med detta fick inga sprickor alls där vid förlossningen, och då födde jag ändå med sugklocka som brukar ge mer 🙂 men som sagt det finns heller inga belägg för att det stämmer, men jag tror på det 🙂 ^^

  21. Novalucol funkar mott illamående då jag har fått mkt magsyra. Det enda jag orkade äta under 1 månad var fransk hot dog o coca cola, och choco shells med mjölk till frukost 🙈 Men det hjälpte! Jag går in i v 28 o mår fortfarande illa o spyr men nu är det typ 3 ggr i veckan istället för varje dag, flera ggr om dagen 🙂 Ang. Vad man inte får äta o sådär så tror jag också att man bara ska låta bli att äta stora mängder osv 🙂

  22. Har aldrig kommenterat tidigare men hade problem med mycket illamående med första barnet och det enda som hjälpte va att äta postafen. Det är egentligen medicin mot åksjuka som är okej att ta under graviditeten. Finns receptfritt på apoteket.
    Har man väldigt stora problem kan man få mer effektiva piller utskrivet på recept. ☺️

  23. Hej,

    Jag ar i vecka 20 nu (bor i usa sa inga svenska bokstaver), dom forsta tre manaderna var jag mest illamaende men ingen oro eller nagot konstigt (at mycket mackor… lol).
    Min storsta craving sen dag 1 har varit ol!! Haha, har fatt dricka nagra alkoholfria har och dar men det har varit jatte jobbigt. Gillade inte ens ol speciellt mycket innan… Nagot jag avskyr just nu ar citrus doftande parfymer eller ljus. For mig luktar det bara katt kiss och jag far panik och maste komma bort fran doften. Har ocksa blivit valdigt kanslig. Vi malade en vagg i babisrummet och en av vara hundar gick emot vaggen nar fargen var blot, tararna bara sprutade och det kandes som att varlden skulle ga under… Sen skrattade jag at det 15 min senare haha.
    Dricka extremt mycket vatten ar mitt storsta tips mot illamaende och aven forstoppning (som tyvarr manga lider av).
    Lycka till med allt! Jag kande min bebis sparka idag for forsta gangen, det ar riktigt haftigt! =)

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *