Grundregel till att alltid få den perfekta soppan

Jag såg att några av er ville ha recept på grönkålssoppan som jag gjorde häromdan. Jag ska skriva ner lite snabbt hur ni kan tillaga soppan men jag vill även dela med mig mina mini tips på hur ni alltid kan få till den perfekta soppan framöver. Att tillaga soppor är inte svårt och alla kan göra det. 🙂

MINI TIPS: 
1: En buljongtärning = 5 dl vätska.
2: Mixer är det verktyget som behövs för krämiga soppor.
3: Utöver buljongen räcker kryddningen med bara salt och peppar.

___________________________

GRÖNKÅLSSOPAN:

Ingredienser – Grönkål, morötter, lök, vitlök, grönsaksbuljong, flytande vegetabilisk smör, salt, peppar, soyamjölk och havregrädde.

SÅ HÄR GÖR DU:

1: Sätt ugnen på 220 grader för att rosta grönkål.
Doppa (INTE dränka!) grönkålen i smör/olja så att de får lite fett på toppen, ännu bättre om ni har smör- /oljespray. Salta och sätt in bladen/kvisten i ugnen. Håll koll på den med jämna mellan rum. Det kan variera lite hur lång tid det tar beroende på hur tjocka bladen är. Smaka av bladen om ni är osäkra. Bladen ska vara lagom krispiga utan att smaka bränt.

2: Stek grönkål, morötter, lök och vitlök med smör i en kastrull.

3: När ni känner att morötterna mjuknar kan ni stänga av plattan. Låt det kylas ner i några minuter. De stekta grönsakerna behöver inte bli helt kalla. Mixa sedan ihop allting.

4: Sätt på plattan igen. Lägg de mixade grönsakerna i kastrullen.

5: Tillsätt havregrädde och grönsaksbuljong. Låt det koka och rör om.

6: Sänk värmen. Späd ut soppan med soyamjölk och smaka av med salt och peppar.

Man tillagar i princip alla soppor med samma teknik men byter bara ut ingredienserna som önskas. Testa gärna tillsätta pyttelite kanel, jag tycker att man får så härliga aromer i sopporna då.

6 kommentarer

  1. Tack för det smarriga receptet! Har massa grönkål hemma just nu!

  2. Låter riktigt gott! Tycker det är bra att ni äter mindre kött, tänk bara på att Sojaprodukter innehåller mycket östrogen och inte bra för oss att få i då de rubbar vår hormon balans i kroppen. Äter killar för mycket så kan de utveckla man-boobs och kvinnor kan sluta producera sitt egna östrogen då de får det genom sojan.

    Mvh Martina

    1. Soya innehåller inte östrogen, det innehåller phytoöstrogen vilket är likt mänsklig östrogen, men det är inte samma sak. phytoöstrogener kommer från växtriket och är mycket svagare än mänskligt östrogen. Förut fanns inte mycket studier på sojaprodukters påverkan på människokroppen, men idag finns massor! Soyaprodukter är INTE dåligt för människan och män som äter soyaprodukter utvecklar INTE man-boobs. Det är en myt 🙂

      Här har du tex en metastudie på ämnet ”soya och manboobs”: http://www.fertstert.org/article/S0015-0282(09)00966-2/pdf

      Tittar man på litteraturen är det snarare så att man med senare årens forskning hittat att högre intag av soyaprodukter hör ihop med lägre risk för hjärt- och kärlsjukdomar samt bröstcancer.
      ex på forskning i ämnet:
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2683002/pdf/ajcn8961920.pdf
      http://atvb.ahajournals.org/content/atvbaha/22/8/1245.full.pdf

      Det finns ingen anledning att inte äta soytaprodukter eller säga att de är farliga 🙂 Speciellt inte i jämförelse med kött….

      1. Din källförteckning innehåller forskning från år 2002, 2009 och 2010. Det händer mycket under en sådan lång tid.

        https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/hormomstorande-amnen#Vad %C3%A4r hormonst%C3%B6rande %C3%A4mnen?

      2. Kan lägga till att min källa kommer från år 2017 i september månad.

  3. Tack för receptet!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *