Nyfikenheten gjorde mig ledsen

Känner mig lite nere just nu, kollade till produktsidan hos Lyko nyss för att läsa om våra produktbeskrivningar eftersom jag ville se vad som behöver ändras då vi har gjort lite ändringar i den nuvarande formulan, ny förpackning också m.m. Nu har vi som sagt ingen honungs-extrakt och mineral olja i våra produkter som jag berättade för er tidigare. Såg att vi endast fick 3 stjärnor av 5 på reviews, jag blev helt förtvivlat. Försökte se och läsa om någon har kommenterat om våra produkter varför de inte var nöjda men jag såg ingenting, ingen har kommenterat något dåligt. Jag fick jätteont i magen när jag inte fick veta anledningen, en känsla som inte gick att beskriva för att jag vill verkligen veta varför de inte var nöjda så att vi kan förbättra våra produkter. Som ni redan märker tar jag tag i problemet kring Zoirak väldigt snabbt, för att jag vill ha bra resultat. Jag vill göra det här bra. Om inte vi får ordentliga feedback, hur ska vi då kunna göra det bättre? Jag är nog lite för känslig när det kommer till Zoirak, jag har lagt ner så mycket tid och hela min själ på det här. Samt att jag är rädd att jag skulle misslyckas och tappar möjligheten till att hjälpa våra bönder. Kanske därför jag överreagera då hela Zoirak är baserat på känslor. Jag vet att man inte ska vara rädd eller ha tvivel i det man gör, men ibland är man bara mänsklig.

Alla recensioner som vi fått in personligen har varit bra hittills, lite småändringar med våra förpackningar och lite personliga åsikter här och där. Det sämsta som någon skrev om våra produkter var nog att de inte kände någon skillnad med produkterna som de har använt tidigare vilket enligt mig är bra eftersom våra produkter inte innehåller silikoner och har ändå samma effekt som silikonbaserade produkter.

Jag önskar verkligen att man kunde läsa anledningar till varför de inte blev nöjda. Eller har någon bara gett oss dålig rating bara för att? Vem som helst kunde bara registrera sig och rösta som de vill liksom. Eller är jag liiiite för långsökt nu? Är ibland nojig av gamla erfarenheter att folk vill förstöra och hur lätt det är för dem att sprider rykten utan källkritik. Bara för att man är offentlig person… Jag vill bara inte att det ska hända igen. Jag tror gott om människor, det gör jag. Hellre tänker jag att vi har misslyckats med våra produkter än att tänka annat. Hoppas innerligt att ingen har gett oss dålig (eller bra) rating utan att ha använt våra produkter. Jag vet, nu gräver jag det här för djupt… förlåt. Nyfikenheten brukar vara spännande, men den här gången gjorde den mig lite ledsen. Kan nog vara p.g.a. den där dåliga tomatjuicen också.

Usch, vad håller jag på med? Vad är det här? Hur kommer det sig att jag slutade med att skriva det här inlägget? Förlåt, Förlåt och förlåt igen för det här icke glada inlägget, ibland kan jag bara inte låta bli. Förmodligen kommer det här inlägget att vara dålig marknadsföring för våra kunder, jag vet inte. Det kan vara allt annat är bra, men det känns i alla fall lite bättre i själen att skriva av mig och dela mina tankar med er. Imorgon är allt glömt och man hinner gå vidare till nästa.

Tack för er tålamod och läste genom det här inlägget. 

Ok, nu skakar vi av det här negativitet med min dag som tecknad kanin. En mindre bra dag har jag haft idag, men mitt liv är för övrigt awesome ändå! Det får jag inte glömma, det finns värre saker liksom 😀  

Illustrationen är från chatt-appen Line.

27 reaktioner på “Nyfikenheten gjorde mig ledsen”

  • Ninni skriver:

    3 är väl inte ett dåligt betyg? 3 är ju definitivt godkänt. Det är inte superduper men bra/möter förväntningarna betyg 🙂

    • fokis skriver:

      Taaack! Nu har jag insett att det faktiskt är ok med 3 stjärnor. Jag får leva med det nu och hoppas på 4-5 stjärnor lite längre fram! Kraaam <3

  • Hedda Söderberg skriver:

    Det vore en dröm för mig och du ville kolla på min blogg, den handlar dels om min resa bort från den hemska sjukdomen anorexia, men också om livet efter sjukdomen. För tro det eller ej, men jag är nästan helt frisk! 😀 <3
    http://nouw.com/heddasöderberg

  • Sara skriver:

    Men hallå Foki, jag vet att du vill sprida glädje men du precis som oss andra känner ju tvivel och ledsamhet ibland. Jag älskar att läsa dina glada inlägg men ibland kan det vara nyttigt med mindre glädje, jag antar att det gör dig mer… mänsklig? Kanske konstigt uttryck men jag hoppas du förstår. Skulle också bli ledsen om det var min produkt det handlade om, i synnerhet när man lägger ner hela sin själ i arbetet. ❤ (har inte testat dina produkter än så kan inte säga något, men jag SKA, min hårkvalité är trassligt kaos)

    • fokis skriver:

      Ja.. Jag är trots allt mänsklig <3
      Vet att jag har en feel good blogg och håller kanske lite för hårt på den. Ödmjukaste tack för din kommentar. Älskar hur du börja kommentera här ofta! Blir alltid lika glad varje gång, kram på dig!

  • Mou skriver:

    Det är tråkigt att det inte finns någon konstruktiv kritik på Lyko än så länge, men jag tycker inte det är någonting du behöver ta till dig av. Detta är ditt första försök i denna industrin. Dessutom har Zoirak marknadsförts med Thailand i fokus vilket kan vara begränsande till en början i Sverige. Den enda marknadsföringen du haft i kommersiella syften har enbart funnits på din blogg. Därav kan man koppla detta till att det är bloggläsare som utgör största andelen av dina svenska kunder. Det finns mycket som sker just p.g.a. bloggares image också. Min poäng är att det kan finnas många olika anledningar till varför det kan vara svårt att nå ut. Sen finns ju såklart möjligheten att produkten faktiskt inte tyckts om.
    Men som sagt, du har lyckats bra för en första produktion. Lägg din fokus på den kritik som faktiskt är konstruktiv. Lyko säljer väldigt många etablerade märken och som en nykomling kommer du få kämpa! Jag hejar på dig och hoppas att det blir ljusare för dig snart. Kom också ihåg att din produkt inte funnits länge och därför kan betyget ändras.

    Jag förväntade mig alltid att saker skulle lösa sig på något sätt när jag var yngre. Hade alltid haft stöd från familjen och vänner. När jag startade mitt eget liv och började studera på universitetet fick jag underkänt på en tenta för första gången (i tredje terminen). Jag grät och mådde dåligt men jag tog det som en lärdom att allt är svårare när man är ny och ”ensam” i sin situation. Nu är jag färdig med min kandidat och samarbetar med stora bolag i min master. Detta är en konstig parallell, men jag kan verkligen relatera till hur du känner. Men var stark, förvänta dig inte det bästa även om du strävar efter det, ha utvecklingsmetoder där du direkt arbetar med kunder – exempelvis en fokusgrupp! Håll dig till den hjälpsamma delen av dina kunder tills du hunnit etablera dig ordentligt. Hoppas det hjälper! Och om allt ändå känns jobbigt, krama Baggiz!

    • fokis skriver:

      Vi måste prata igen jättesnart, känns alltid bra efteråt av att få prata med dig. <3 Du är en av mina bästa läsare och är så himla klok, längtar tills vi kan träffas IRL <3 Du har så rätt, jag vet att man ska lägga fokus på rätt saker. Men igår var jag verkligen inte på min rätta plats. Ibland händer det!

      Tack för att du alltid finns här i alla väder, sol och storm, up and downs. Min cyber-bästa vän är du/ni!

      Kram <3

  • Tina skriver:

    Du får tänka på att vi är svenskar och även om man är nöjd med något så är det nästan ”osvenskt” att tycka att något är 5 av 5. Så några av rösterna kan ju vara folk som är nöja och ger en 3 av 5 för man är nöjd, men inte rosa-moln-lycklig? Troligen är det fler som inte har märkt någon skillnad, men det betyder ju inte att de inte är nöjda. Sen är det ju inte många som har satt betyg på produkterna. Endast Zoirak Sesame Oil Paket har 18 röster och resterande har 2 röster. Troligen är det någon som röstat 5 av 5 och någon 1 av 5 på de andra produkterna, så du ska inte lägga någon stor vikt vid rösterna. Om flera är mycket missnöjda så kommer de skriva det. Folk är ju duktiga på att klaga 😉
    Så ni som har testat produkterna borde skriva en rad även på Lykos produktsidor. För även om en produkt inte har topp betyg så kan folk vilja köpa när det står kommentarer som belyser vad som är bra 🙂

    • fokis skriver:

      Haha, men Tina då 😀 Att dra upp ”svenska kortet” går alltid hem alltså 😀
      Jag vet att folk är duktiga på att klaga, därför blev jag liiiiite besviken att ingen klagade på skrift utan lämnade dålig rating. Jag vill bara ha feedback, oavsett bra eller dålig. Jag tror på att vi kan utvecklas då.

      Tack för din kommentar, och ditt stöd. Är glad att jag ha en fin läsare som du! Är tacksam att många av er här är så snälla.

      Kram <3

  • sandra skriver:

    Åh varje gång jag velat köpa har det varit slutsålt på lyko 🙁 och det säger väl något om produkterna? 😀 Måste verkligen testa dina produkter snart. Saknar fokiwa så himla mycket också!
    Btw så måste jag tacka så mycket för att du tog dig tid att svara på min relationsfråga förut, jag tackade aldrig för det. Men uppskattade det så otroligt mycket <3
    Du är så himla vacker Foki! Och så himla klok. Sådan otroligt bra förebild. Älskar dig! Kram!!

    • fokis skriver:

      Jag har ont i kinderna just nu då jag ler som en tok. Måste nog vara mitt livs största leende, haha. Dels för att du nämnde om Fokiwa och dels för att du uppskattade mitt svar på din tidigare fråga. Jag är bara glad att jag har tillfört med någonting. Tack för den fina komplimangen också, du är verkligen en glädje bomb! Kram på dig <3

  • Emily skriver:

    Är det inte så bra att ha en blogg ? Du har ju haft en blogg i 9 år till vinter. En vän till mig sa att Bloggplatsen.se och blogg.se inte var säkra sidor och att det tillochmed stod. Kan det vara farligt att ha en blogg om man lägger upp efternamn ? Mitt efternamn är så ovanligt så jag lägger aldrig upp det för säkerhetsskull. Det känns läskigt att ha en blogg nu då jag själv bloggar. 🤔😐 Kan det vara farligt hur är det ? Min vän sa att de inte var säkra för det kan ge virus och det kan komma ut information. Det stod det när man går in på en viss webbläsare man kommer inte in på sidorna. 🤔

  • Erika skriver:

    Åh, jag förstår att det känns tråkigt!:( Men tänk på alla positiva kommentarer du fått och den kritiken som faktiskt är konstruktiv! Jag förstår att det väcker tankar med ratingen, men att gå och tänka på det leder ju ingenstans eftersom dom inte gett någon kommentar om vad som kan förbättras, så det är ju waste of time egentligen att spekulera kring det, eftersom du aldrig kommer få veta. Fokusera på allt du vet är positivt om produkterna, och det som du har fått feedback på kan du fundera på om det går att utveckla! Tycker du är superduperduktig och jag tror på dig och Zoiraks utveckling och framgång! <3

    • fokis skriver:

      Verkligen, jag vet att det var slöseri av min tid när jag grubblade över ratingen. Ibland är det lättare sagt än gjort men nu har jag lugnat mig då du/ni har varit supersnälla och fått mig att tänka om. Ni är så himla kloka, vill nästan att ni ta över bloggen och driver den här feel good bloggen istället 😉 <3 Tack för din kommentar, den har verkligen fått mig att tänka om! Tack för komplimangen och lyckönskningen också, jag håller tummarna att vi kommer att klara oss! Kram bästa Erika <3

  • K skriver:

    Kan vara för att de tycker priset är högt. Det drar ju ner betyg även om produkten är bra i sig.

    • fokis skriver:

      Kan hända, vi tar egentligen ganska lite betalt jämför med omkostnader som vi har. Om folk bara visste hur lite marginal jag har i mina produkter egentligen. Att jag knappt får ihop eget lön även om jag säljer 1000 flaskor per månad. 🙂 Kram!

  • N skriver:

    Håller med ovanstående talare – 3 är inte ett dåligt betyg! 🙂 Skulle säga att 1-2 är ett dåligt betyg men 3 är ”godkänt”. Med tanke på att det är så pass få som valt att ratea produkten så borde du inte överanalysera det för mycket. Tror inte heller att särskilt många orkar lämna en röst där – de flesta beställer hem produkter och är nöjda i tystnad på samma sätt som du har sjukt många läsare som verkligen gillar dig och besöker din blogg dagligen men bara ett fåtal orkar lägga energi på att kommentera ett inlägg 😉 Jag tror det du ska titta mest på är dina säljsiffror – säljer det så vet du att du har en bra och omtyckt produkt, ryktet byggs upp med tiden 😀

    • Nicole skriver:

      Dessutom kolla konkurrenter! Många bra produkter som vunnit beauty awards priser har t.ex. bara 2 i betyg på Lyko vilket inte säger särskilt mycket alls 🙂

    • fokis skriver:

      Eller hur, jag borde verkligen inte överanalysera det… blev liksom bara frustrerad. Tack för att du lämnade en kommentar här. Det fick mig att tänka till. Tack för att du tog din tid att få mig att må bättre, underbara du jag är supertacksam! Kram på dig <3

  • LIENE skriver:

    Hej! Jag gillar att du skriver öppet om allt som händer kring produkterna och så. Det finns så mycket som händer behind the scenes bakom varje varumärke och företag som man inte vet om, att berätta om det borde inte påverka på dåligt sätt egentligen, det är bara det att det finns människor som man kan inte fullt lita på men du ska nog inte oroa dig. Snart kanske produkterna får 5 stjärnor av 5 stjärnor. Kan finnas dålig början som slutar bra 🙂 så tappa inte modet. Kram

    • fokis skriver:

      Tack för ditt stöd <3 Vad du är underbar! Jag blev så himla glad av din kommentar. Tack för att du tog din tid att kommentera, betyder massor för mig. Kram!

  • Hedda Söderberg skriver:

    Det vore en dröm för mig och du ville kolla på min blogg, den handlar dels om min resa bort från den hemska sjukdomen anorexia, men också om livet efter sjukdomen. För tro det eller ej, men jag är nästan helt frisk! 😀
    http://nouw.com/heddasöderberg

  • Linnéa skriver:

    Vet du vad jag tror? för det första- 3 är inte alls ett dåligt betyg! många produkter som ”alla älskar” t ex från the balm har ”bara” fyra stjärnor, ändå är de jättepopulära och uppskattade.

    Sen tror jag att folk förväntar sig samma effekt som av produkter pumpade med silikoner och liknande, dvs att håret _genast_ ska bli fantastiskt som håret på en sjöjungfru och enhörnings kärleksbarn. Detta kombinerat med att priset är i en högre nivå – av orsaker vi alla känner till här.

    Jag tycker inte du ska hänga läpp- kolla hur många som gett sig in på att prova produkterna ändå! jag tror att det kommer bli bra, jag förstår att du blir ledsen, och det är okej att bli besviken – men det ser värre ut än vad det är, och det ser inte ens illa ut alls! <3

    det blir bra, foki.
    du har gjort ett jättebra jobb, och det finns faktiskt ingen som gett konstruktiv negativ kritik vad jag kan se.

    • fokis skriver:

      Du säger saker som om jag själv skulle säga till någon annan. Jag glömde av mig för stunden, det är lite svårt när det kommer till sig själv ibland. Men tack för att du påminner mig om vad som egentligen räknas. Haha älskar ditt ordspråk: –fantastiskt som håret på en sjöjungfru och enhörnings kärleksbarn. Haha, vill sno ditt ordspråk och använda det själv 😉 <3 Tack för din kommentar Linneá du är verkligen en riktig glädjespridare och awesome är du! Kraaam

  • Anna skriver:

    Att produkterna säljer bra är det bästa betyg du kan få, och det gör dom ju?!! <3 Tyvärr är det ju så att folk är duktigare på att ge kritik när man inte gillar en produkt istället för att ge beröm när man gillar den. Jag kommer på mig själv ibland med att om jag köpt en produkt jag är missnöjd med så är jag snabb in för att ge kritik, men är jag supernöjd så är jag bara superglad och glömmer att recensera det! ^^ Att några personer inte gillar produkten är inte konstigt. Alla söker ju olika saker i hårprodukter (annars hade det ju aldrig funnits en så pass bred marknad av produkter!). Tänk istället på hur många som köpt dina produkter!! Det är somsagt det bästa betyg du kan få!! <3
    DU ROCKAR!

    • fokis skriver:

      Tack för din kommentar, den gjorde mig superglad. Det du säger är faktiskt logiskt. Jag ska tänka så och fokusera på resultatet från försäljningssiffrorna i första hand innan jag börja oroa mig för mycket. Men du vet hur det är, ibland kan man inte låta bli. Tack igen för att du gjorde hela min dag! Du är underbar <3 Kraaam!

  • S skriver:

    Foki. Jag har väldigt speciellt hår. Trasslar in sig lätt o torkar ut ofta. Tar en timme eller lite mer varje ggn ja ska duscha pga att ja MÅSTE kamma ut det i duschen annars blir det katastrof. Balsam funkar inte på mitt hår o ja har använt samma schampo i ca 7år nu. Ja vågar verkligen inte testa något nytt på mitt hår för de gånger ja har gjort det så har det lett till katastrofer. Jag har testar olika maskaer osv men jag bestämde mej att aldrig testa någpt mer för det blir kaos. Mitt hår e tjockt lockigt och som sagt ganska torrt. Efter ditt sorgsna inlägg så började ja fundera om ja vill testa dina produkter för om de funkar på mej så kan ja lämna en geniun recension att det funkade på mitt extrema problem hår. Men samtidigt tänker jag att det är dyrt och ja e student. Ja har testat många saker o inget funkar o e väldigt skeptisk till att testa något. Osäker. Men om du vill skicka tester till mig så kanske ja kan testa. Kam fundera över saken. Hör av dig till mig via mail isåfall. Det som får mej att tveka är att det är naturliga ingredienser o ja har aldrig testat något sånt, å andra sidan var alla masker ja testade naturliga. Men de förvärrade problemet. Anyway kände för att droppa en kommentar. Ha det så bra foki!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *